Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-12-28, 18:29   #1
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

V75 i siffror


Underlag: 124 omgångar (samtliga som körts på svensk mark 2013/2014), 868 lopp.

Det stora streckspelet, motorn i ATG:s spelverksamhet är V75. De 124 omgångarna som redovisas här har omsatt 9,27 miljarder kronor.

Så här ser siffrorna ut runt spelet:
Streckfavoriten vinner 37,7% av alla lopp, vilket är rätt nära genomsnittet för alla streckspel. Vinnaren återfinns bland de tre främsta i 69,5% av loppen. Det är c:a 1,5% mindre än V86 och V64. 1,7% av alla vinnare än av spelarna rankade sämre än 10. Det är den högsta siffran av alla streckspel, även om det i sig inte är en hög siffra. Men fyllda lopp, få strykningar och bra form för att komma med i loppen ger fler skrällar.

Medelranken på en vinnare inom V75 är 3,03.

Medianutdelningen för 7 rätt är 46.232kr.

En gång de senaste två åren har vi sett en jackpot för att ingen hade sju rätt. 14 gånger, 12% av omgångarna, har en rad med sju rätt gett över en miljon kronor. 18 gånger (15%) har utdelningen för sju rätt varit under 4.000kr. Mer än var fjärde gång blir det jackpot för att femmorna gett så lite att ATG inte vill betala ut det. Var tjugonde omgång blir det inte utdelning på sex rätt heller.

En gång har det inträffat att alla sju streckfavoriterna vunnit (Bodens midnattstrav 2013). Utdelningen blev 80kr. På den tiden kunde man spela V7, och fick då 200kr. Det räcker till 400 enkelrader, och hade man spelat en sådan enkelrad varje omgång hade man fortfarande legat på plus.

Att ingen streckfavorit vinner har inträffat tre gånger. Annars är det vanligaste att två favoriter vinner, det har inträffat 41 gånger (32,8%). Tre favoriter har inträffat 38 gånger (31,2%). Att fyra favoriter vinner är aningens mer vanligt än att en favorit skall vinna, 18 gånger (14,4%) jämfört med 17 gånger (13,6%).

Den högsta ranksumman vi sett på en rätt rad är 39. Det är också den gången det blev jackpot på 7 rätt. Blott 4 omgångar har ranksumman varit över 32. Jackpot på fem rätt är mycket vanligt upp till ranksumma 16 i alla fall. Utdelning över 100kr för fem rätt förekommer endast mycket sporadiskt upp till ranksumma 23. När det blir jackpot på fem rätt ger i allmänhet sex rätt under 100kr i utdelning. Insatsprocentsumma över 200 är lika med garanterad jackpot även med högre ranksummor.

Den högsta utdelningen vi har sett var Rommes påsktrav 2013 då en rad med sju rätt belönades med mycket välförtjänta 22.627.611kr.

Ranksumma 8, sex streckfavoriter och en andrahandare, har inträffat tre gånger på två år. Å andra sidan har ranksumma 9 och 10 inte inträffat alls. Det är svårt att meta även efter småfisk.

Att alla sju segrare finns inom de sex mest streckade i varje avdelning inträffar i ungefär 45% av alla omgångar. I nästan 60% av alla omgångarna så återfinns segrarna i alla avdelningar bland de sju mest streckade.

I mer än varannan omgång (53,2%), så återfinns sex av sju vinnare bland de 4 mest streckade. I 83,2% av alla omgångar är sex av sju vinnare bland de 6 mest streckade.

Det finns med andra ord en del ganska väl underbyggda reduceringar och systemkonstruktioner man kan göra och ha statistiken med sig.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
criba (+20), the_mirage (+10), sirlarsson (+25), Sprite (+5), Fefaifb (+10), overpace (+30), lokatten (+10), Klanke (+25), Misär (+1), Ardberg (+5), Tirich (+10)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 18:46   #2
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 427
Sharp$: 567
Standard

Godkväll Viroid,

Tack för en mycket intressant sammanställning. Sitter du även på motsvarande statistik för V75 utdelning vad gäller median och antal jackpotar även för åren närmast innan?

Mvh criba
criba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 18:54   #3
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av criba Visa inlägg
Godkväll Viroid,

Tack för en mycket intressant sammanställning. Sitter du även på motsvarande statistik för V75 utdelning vad gäller median och antal jackpotar även för åren närmast innan?

Mvh criba
Jag har inte det materialet komplett och sammanställt. Jag började om när ATG gjorde om sin redovisning av streck till insatsfördelning.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 19:37   #4
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 11
Sharp$: 2838
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har inte det materialet komplett och sammanställt. Jag började om när ATG gjorde om sin redovisning av streck till insatsfördelning.
Tack för en mycket bra sammanställning.
Äntligen lite fakta å relevant info!!

Gott Nytt På Eder Alla!!
ramenjo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 19:43   #5
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 427
Sharp$: 567
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har inte det materialet komplett och sammanställt. Jag började om när ATG gjorde om sin redovisning av streck till insatsfördelning.
I alla händelser så var detta mycket intressant och måste säga att medianutdelningen var än lägre än jag befarade. Kan inte tänka mig att den legat så lågt tidigare. Nåväl, återigen tack och ha en fortsatt bra kväll.
criba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 21:32   #6
 
Sprites avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2 091
Sharp$: 8347
Standard

Kul med lite statistik
Synd att det bara är för 124 omgångar då det inte säger så mycket, men alltid trevligt att se vart det kan finnas lite tendenser åt.
__________________
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 08:06   #7
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sprite Visa inlägg
Kul med lite statistik
Synd att det bara är för 124 omgångar då det inte säger så mycket, men alltid trevligt att se vart det kan finnas lite tendenser åt.
Jag är inte alldeles säker på att statistiken blir bättre för att man har med ett större underlag, när det betyder att uppgifterna samtidigt blir äldre. När jag jämför V75 med t.ex. V64 som körs betydligt mer frekvent och därför har ett naturligt större material så ser jag inga uppseendeväckande skillnader som skulle kunna förklaras med att det statistiska underlaget för V75 är för litet. V86 som körs ungefär lika ofta har också siffror som ligger i linje med V75.

Även om det kanske inte märkts så mycket år från år, så har det ändå skett en hel del förändringar med V75-spelandet sedan det startade. Filinlämning av reducerade system, robotbegränsningar, V75 Tillsammans, spel för alla rätt, annan redovisning av spelarnas streck, utländska partners, skoinfo, omflyttning av spelkanal från bana och ombud till internet, bättre intervjuer nära spelstopp, ändrade jackpotgränser och jackpotregler etc. Även det faktum att t.ex. Örebro ändrat sina distanser för att innerspåret skall bli bättre och att det införts open stretch på några banor (som Åby och Skellefteå har kvar, medan Halmstad och Eskilstuna skrotat sina) gör att man till sist jämför äpplen och päron.

Det är också därför jag inte har med omgångar som avgjorts utomlands i statistiken. Det är andra reglementen där som gäller, och att rakt av jämföra det med svenskt trav tycker jag inte är rätt. Men jag hoppas kunna bygga ut statistiken på V75 med ytterligare ett år under 2015, men mer än tre år gamla uppgifter vet jag inte om jag vill ha i materialet, och med nästan 200 omgångar V75 kommer varje omgång i sig att påverka så lite att medelvärden och medianer påverkas ytterst lite om inte något händer med spelandet.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Sprite (+2)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 11:58   #8
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Tack för att du delar med dig Viroid
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 12:19   #9
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 868
Sharp$: 3645
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Tack för att du delar med dig Viroid
Missa ej heller Viroid's sajt med V4-statistik!

http://travsiffror.se/v4-001/
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 12:36   #10
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Norrfjärden,Piteå
Inlägg: 398
Sharp$: 2312
Standard

Tack Viroid!
Du råkar inte ha mer statistik vad gäller ranksumman? Tex inom vilket intervall man hittar tex 50% av alla omgångar
__________________
Forza Löven
mequei är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 13:27   #11
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Intressant statistik och kompetent resonemang kring äpplen och päron.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 14:11   #12
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mequei Visa inlägg
Tack Viroid!
Du råkar inte ha mer statistik vad gäller ranksumman? Tex inom vilket intervall man hittar tex 50% av alla omgångar
Nästan 2/3 av alla omgångar hamnar i ranksummeintervallet 16-26. 77% hamnar i intervallet 15-28.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-03, 15:07   #13
 
Misärs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 358
Sharp$: 5616

Winter - VS
Stats: 73 - 53 - 7
ROI: 116.79%
Vinstprocent: 57.94%

Standard

Någon som har trovärdiga statistiska siffror på i vilka avdelningar som favoriten oftast vinner? Samt vilka avdelningar favoriten oftast förlorar?
Misär är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-03, 15:31   #14
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Misär Visa inlägg
Någon som har trovärdiga statistiska siffror på i vilka avdelningar som favoriten oftast vinner? Samt vilka avdelningar favoriten oftast förlorar?
Rent generellt så brukar bättre klass betyda något större favoritinfriande, men det handlar om små skillnader, som det krävs något hundratal omgångar för att kunna mäta trovärdigt.

En del av skillnaden när det gäller gulddivisionen ligger i att de ofta har färre startande än övriga avdelningar. På samma sätt får klasser med tillägg och vanligen 15 startande hästar något färre favoriter som vinner.

Skillnaderna jag hittar handlar vanligen om enstaka procent mellan olika klasser. Och om 37% eller 39% av favoriterna vinner, sett över 150-200 lopp, får då inte mig att konstruera systemet utifrån den skillnaden.

Om vi struntar i klassen och jämför avdelningsnumren istället så finner man att avdelning 3 är den som har högst antal favoritsegrar. Men lika många favoritsegrar har avdelning 6. Mycket tätt bakom skuggar avdelning 1 (det skiljer 1 seger på 124 omgångar så om en månad kan det se annorlunda ut). Lägst andel favoritsegrar har avd 7, men avd 4 skuggar.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Misär (+10), Ardberg (+3)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-03, 16:35   #15
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Misär Visa inlägg
Någon som har trovärdiga statistiska siffror på i vilka avdelningar som favoriten oftast vinner? Samt vilka avdelningar favoriten oftast förlorar?
Utslaget över flera år vinner flest favoriter i V75-1 och V75-3, men det beror mest på vilka lopp ATG väljer att sätta där.

På lång sikt är favoriterna i dessa avdelningar starkare på förhand, så det är ju inte så konstigt om de vinner oftare också. Utdelningarna blir förstås också lägre när favoriterna som vinner är större.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td